Præsentation af Vejle Fjordhave

– bæredygtig dyrkning af tang og blåmuslinger.

Mange er i løbet af de sidste par år blevet opmærksomme på, at der foregår spændende ting med blåmuslinger i Vejle Fjord. - En del af disse aktiviteter er Vejle Fjordhave, hvor vi arbejder med regenerativ og bæredygtig dyrkning af tang og blåmuslinger.

Foreningen Vejle Fjordhave dyrker tang og blåmuslinger på liner i et område lige vest for Træskohage fyr.

I Brejning havn har vi en brugt, men velegnet båd ”Mytilus”, den bruger vi, når ”avlen” på linerne skal passes. En mindre båd ”Mytiline” kan lånes ud til medlemmer, der vil på hyggetur med familie eller venner.

Opmuntrende har det været, at sukkertangen bliver til lækre snacks mm., og mængden af muslinger i fjorden har været overvældende, og at de dyrkede muslinger har haft en superflot kvalitet. De vokser hurtigt, de er kødfulde og særdeles velsmagende. Linemuslinger ser ud til at være en fin og luksuriøs måde at producere proteiner på. Både tang og muslinger hører til i den absolut bedste ende af CO2e skalaen.
Man kan ikke kun spise muslinger i Belgien eller Normandiet, muslingekvaliteten i Vejle Fjord kan let klare niveauet.
– Men man skal selvfølgelig være medlem af Vejle Fjordhave.

Årets gang:

April-maj-juni: Muslingerne i fjorden yngler, hvilket på vores liner ses som om, at alt er besat med sandkorn. I løbet af kort tid ses det, at det er millioner af små muslinger, der har fæstnet sig overalt.

Maj – september skal muslingerne passes. Dvs. overskydende små muslinger skal skrabes af linerne. De muslinger, vi vil dyrke, skal puttes i ”strømper”, og de muslinger, vi allerede har i strømper, skal sorteres til enten spisning eller fortsat vækst i strømperne på linerne.

September – november: Muslingerne vokser stadig fint og skal passes og sorteres. Desuden skal strømper med muslinger sikres mod edderfugle, enten ved, at der monteres et net (en sok) om strømpen eller ved at flytte dem ind i havnen i Brejning. Desuden skal vi ”plante” podede tangliner i fjordhaven.

December – marts: Tilsyn med liner og afmærkning.

Oktober – maj: Sukkertangen vokser

Foreningen.

I løbet af året afholder eller deltager foreningen i arrangementer f.eks. Vejle Fjordfestival og Hent-selv- arrangementer for medlemmerne.

Foreningen ”Vejle Fjordhave” har pt. ca. 75 familier og enkeltpersoner som medlemmer. Hver tirsdag og torsdag formiddag har vi faste arbejdsdage, hvor vi sejler ud til haven, hvis vejret tillader det. Nogle medlemmer dukker op næsten hver tirsdag eller torsdag, andre støtter kun økonomisk, hvilket også er særdeles velkomment.
Vi har en række sponsorer, de fremgår af en speciel side på vores web og af vores foldere.

Havhøst.

Vi er medlem af Havhøst, der er samlingssted for havhaver mm. i Danmark

Cool Blue Future.

Vi er deltagere i Cool Blue Future og tilslutter os manifestet